جاذبه های گردشگری استانبول
نوشته شده توسط : هانیه بیدی

 کاخ توپکاپی استانبول

 نخستین کاخ عثمانی استانبول کاخ توپکاپی می باشد که از مهمترین موزه های جهان و مهمترین و مقدس ترین موزه جهان اسلام  از نظر حجم موزه ها و تالارها چه از نطر اهمیت اشیای گران قدرش می باشد که بیش از 86 هزار شی ارزشمند دارد. اهمیت دیگر آن به خاطر کیفیت آثار آن است بخصوص اشیای پیامبر و ائمه و عمر و ابوبکر با حساسیت فوق العاده ای در کاخ توپکاپی استانبول نگهداری می شود.این کاخ در قرن ۱۵ میلادی بعد از فتح بزرگ امپراتوری، به دستور محمد دوم احداث شده است که در بین شاخ طلایی و دریای مرمره در استانبول قرار گرفته است و دارای چشم‌اندازی بسیار زیبا به تنگه بسفر دارد. برعکس کاخ‌های اروپایی، توپ‌کاپی استانبول تنها یک ساختمان بسیار مجلل که دارای مجموعه‌‌ای  از چندین کلاه‌فرنگی و باغ های بسیار عالی است که  سلطان‌های عثمانی برای مدت ۴۰۰ سال در این کاخ زندگی می کردند.در ۱۸۵۳ سلطان عبدالمجید تصمیم گرفت محل اقامتش را به قصر تازه‌ساز دلمه باغچه منتقل کند که نخستین کاخ مدل اروپایی شهر بود. در سال ۱۹۲۴ این کاخ تبدیل به موزه شد و از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری تور استانبول است.

 

مسجد سلیمانیه استانبول

 یکی از قدیمی ترین و با شکوه ترین مساجد تاریخی استانبول مسجد سلیمانیه می باشد که در سال‌های ۱۵۵۰ تا ۱۵۵۷به‌ دستور سلطان سلیمان اول معمار سینان در قسمت غربی خلیج استانبول بنا شده است. طبق رسم آن دوره، این مسجد دارای ساختمان‌های جانبی مانند مدرسه و حمام  بزرگ و کتابخانه و کاروانسرا و بیمارستان و آشپزخانه عمومی نیز می باشد. ارتفاع گنبد این مسجد ۵۳ متر و قطر گنبد ۲۷٫۵ متر و دارای چهار مناره می باشد، این مسجد دارای سه درب ورودی در جلو و دو طرف آن است. بخش بالای درهای ورودی با قوس‌های پهن که دارای کنده کاری بسیار زیبایی است تزئین شده. سقف مسجد سلیمانیه استانبول با چهار گنبد پوشیده شده که بخش داخلی گنبدها با طرح های متنوع رنگ روغن تزئین شده است. گنبد مرکزی مسجد نیز با آویزه هایی از جنس سنگ مرمر سفید تزین شده و نوک آویزه ها ستاره دار است. در پیرامون گنبد مسجد سلیمانیه استانبول بیست و چهار گنبد کوچک و با همین تعداد ستون، دایره ای تشکیل داده است. دو ستون نزدیک به درب ورودی اصلی از سنگ سماقی است و سایر ستون ها به ترتیب ده ستون از سنگ مرمر زرد و ده ستون دیگر سنگ مرمر سفید می باشد. این ستون ها همگی به روش معماری جواهری طراحی شده است و خلاء ها نیز با سنگ مرمر سفید پر شده است. کف صحن مسجد کاملا با سنگ مرمر سفید پوشیده شده است. تنها در بخش ورودی مسجد و مقابل درب ورودی بزرگ، سنگی سیاه رنگ به قطر دو متر مربع قرار دارد که مسافران تور استانبول برای ورود به مسجد باید از روی این سنگ سماقی سیاه رنگ عبور کنند،در قسمت داخل مسجد، محراب و منبری از سنگ قرمز کنده کاری شده وجود دارد و پنجره‌ها به شیشه های رنگی مزین می باشد. آرامگاه سلطان سلیمان و بستگان نزدیکش همراه برخی شخصیت های مشهور عثمانی در گورستان مسجد سلیمانیه استانبول قرار دارد که دارای کاشی کاری های بسیار زیبایی می باشند ولی آرامگاه معمار سینان در این گورستان واقع نشده و در خارج از صحن این مسجد قرار دارد.

 مطالب مرتبط:

تور استانبول پاییز 95

تور استانبول مهر 95

تور استانبول آبان 95

تور استانبول آذر 95

تور استانبول زمستان 95

تور استانبول دی 95

تور استانبول بهمن 95

تور استانبول اسفند 95

تور استانبول نوروز 96





:: موضوعات مرتبط: تور استانبول , ,
:: برچسب‌ها: جاذبه های گردشگری استانبول, بهترین جاذبه های گردشگری استانبول, مکان های گردشگری استانبول, جاذبه های دیدنی و گردشگری استانبول ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 مهر 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: